Informacje

Biblioteka

Najczęściej zadawane pytania


Pytanie: Co zrobić, żeby móc przeglądać dokumenty w formacie DjVu?
Odpowiedź: Obecnie nasz serwis umożliwia przeglądanie publikacji w formacie DjVu na dwa sposoby: za pomocą specjalnej tzw. wtyczki do przeglądarki lub appletu, który nie wymaga osobnej instalacji i działa, jeśli tylko tylko komputer użytkownika wyposażony jest w wirtualną maszynę Javy.

"Wtyczka" to niewielki program wzbogacający możliwości przeglądarki - w tym wypadku umożliwiający przeglądanie plików DjVu bezpośrednio w jej oknie.

Wtyczkę można pobrać (bezpłatnie) ze strony producenta: dla Windows lub Mac OS X.

Uwaga! Pobrany plik instalacyjny należy uruchomić na koncie z uprawnieniami administratora.

Istnieją również wtyczki do przeglądarek dla systemów Linux, Solaris (sparc) oraz SGI Irix etc. Więcej informacji można znaleźć na stronie DjVuLibre.

Uwaga! W popularnych dystrybucjach Linuksa wtyczka jest dostępna w pakietach deb lub rpm.

Pytanie: Jak przeglądać pliki DjVu na tablecie lub telefonie z systemem Android?
Odpowiedź: Istnieje kilka aplikacji, które w różnym stopniu wspierają format DjVu na systemie Android. Dostępne są one w Google Play.

Na uwagę zasługuje np. bezpłatny EBookDroid, który umożliwia m.in. otwieranie dokumentów DjVu składających się z wielu plików, czyli tzw. indirect DjVu.

Dokument DjVu należy najpierw pobrać na tablet lub komputer, rozpakować archiwum zip, a następnie otworzyć w aplikacji EBookDroid wskazując plik główny, zawierający indeks wszystkich stron książki.

Pytanie: Kto może korzystać z zasobów KPBC?
Odpowiedź: Zasób biblioteki cyfrowej jest dostępny bezpłatnie dla wszystkich. Pobrane dokumenty można wykorzystywać tylko do użytku własnego (pracy naukowo-badawczej, dydaktycznej oraz w celach edukacyjnych). Ograniczenia dostępu dotyczą jedynie materiałów objętych prawem autorskim.

Pytanie: Czy dokumenty publikowane w KPBC są chronione prawem autorskim?
Odpowiedź: Część zasobów biblioteki cyfrowej, szczególnie w kolekcji Materiały dydaktyczne, jest chroniona prawem autorskim. Publikacje te są umieszczane w bibliotece po podpisaniu z autorem lub wydawcą właściwej umowy licenyjnej, regulującej zasady udostępniania. Można z nich korzystać tylko w sposób określony przez właściciela praw autorskich, np. po zalogowaniu się lub z komputera w określonej lokalizacji.

Pytanie: Czy dokumenty publikowane w bibliotece cyfrowej są zabezpieczone?
Odpowiedź: Każda publikacja w bibliotece cyfrowej otrzymuje znak wodny, wskazujący na instytucję przechowującą oryginał dokumentu.

Pytanie: Do czego służy konto?
Odpowiedź: Konto użytkownika daje dostęp do dodatkowych funkcji biblioteki cyfrowej, jak np. biuletyn e-mail z listą nowo dodanych publikacji. Planowana jest daleko idąca rozbudowa tych funkcji. Zwykłe przeglądanie zbiorów biblioteki nie wymaga posiadania konta użytkownika.

Pytanie: Po założeniu konta użytkownika nie mogę się zalogować. Co robię źle?
Odpowiedź: Kliknięcie linku LOGOWANIE wywołuje okno pozwalające wybrać sposób logowania; aby skorzystać z konta założonego w naszym serwisie, należy wybrać opcję konto dostępne tylko w tej bibliotece cyfrowej, a następnie w formularzu logowania podać nazwę użytkownika i hasło ustalone podczas zakładania konta. Użytkownicy posiadający konto w innej bibliotece cyfrowej mogą skorzystać z opcji sieciowy profil użytkownika. Konto w centralnym systemie logowania uczelni dostępne jest jedynie dla pracowników i studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pytanie: Co to jest dLibra?
Odpowiedź: dLibra to środowisko służące do budowy bibliotek cyfrowych, zarządzania ich zawartością i udostępniania w sieci Internet zgromadzonych w bibliotece publikacji. Więcej informacji zawiera strona platformy dLibra.

Zobacz również: